Sindiran Keras Buat Ummat Islam yang Suka Selfie; WASPADALAH!


Sahabat ZADAMEDIA yang baik,  Baitullah (Ka'bah) adalah Rumah Allah yang mulya yang amat pantas sekali diagungkan oleh kita ummat islam.  namun pergeseran nilai-nilai islam benar sudah mulai pudar.

Betapa tidak,  diakhir zaman ini mereka banyak yang sudah kurang menghormatinya.  sampai-sampai Syeikh Nuruddin Albanjari dalam salah satu ceramahnya yang kami sadur dari page MADURA/@settong.dara.  pernah memberi pertanyaan kapada para jamaah :

"Kenapa tidak ada seorangpun pemain sepak bola membawa handphone mereka masuk lapangan ketika bertanding?" Tanya beliau

"Sebab tidak ada kepentingan. Mereka hanya perlu fokus kepada permainan mereka". Jawabnya.

Persoalan yang diberikan oleh Syeikh Nuruddin Al-Banjari adalah cubitan atau sindiran keras bagi kita,  antara lain adalah;

1.  Kenapa kita perlu membawa handphone ketika masuk ke rumah Allah/masjid?
Adakah lapangan bola itu lebih mulia daripada masjid?

2. Adakah bermain bola itu perlu lebih fokus/khusyuk daripada solat atau ibadah sama Allah?

Adakah hal ini benar-benar sudah masuk tanda-tanda akhir zamah,  yakni ibadah kerumah Allah (Haji) hanya untuk kebanggaan belaka. sebab diakhir zaman ada Empat Macam Golongan Mengerjakan Ibadat Haji.

Dari Anas bin Malik r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Kelak apabila akhir zaman terdapat empat macam golongan mengerjakan ibadat haji iaitu: 1) Para pemimpin mengerjakan ibadat haji hanya untuk ‘makan angin’, 2) Terdapat orang kaya pergi haji hanya untuk berniaga, 3) Ramai fakir miskin pergi haji dengan tujuan untuk mengemis, 4) Ahli qira’at (pembaca Al-Quran) mengerjakan ibadat haji hanya untuk mencari nama dan kemegahan.” Wallahu a'lam.

Kemudian Syekhi berpesan,  Mulai sekarang, belajarlah... belajarlah untuk tidak menyibukkan diri dengan handphone/netbook/laptop dalam rumah Allah kerana tiada urusan yang lebih penting daripada urusan kita dengan Allah.
Jaga adab kita dengan Allah..
Share on Google Plus

About zadamedia

    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 comments:

  1. Dicantumkan Riwayat Hadistnya, Dalam Kitab Apa Hadistnya Diambil, Beserta Nomor Hadistnya, Agar Tulisannya Menjadi Ilmiyyah, bukan sekedar Hadist yg Sesuai Dengan Hawa Nafsu...

    ReplyDelete